žena v čiernom cvičebnom úbore cvičiaca jogu na chrbte so zdvihnutými nohami

Sval zodpovedný za strach

Keby ste vedeli, že môžete podniknúť jednoduché kroky na úľavu Vašim obavám, urobili by ste tie kroky? Verím, že áno. Dnes, keď sa nachádzame v období neistoty a obáv z vírusu a dokonca z doteraz najbežnejšej aktivity – stretávania sa s inými ľuďmi, by sa nám taká pomôcka celkom zišla. Obzvlášť, keď je reč o svale, ktorý nám môže spôsobovať pocity bolesti fyzickej i emocionálnej (emócie strachu, hnevu, netrpezlivosti, atď.), ak je v nerovnováhe. Nerovnováha akéhokoľvek svalu sa prejavuje jeho prílišným uvoľnením alebo napätím. A v našom tele je toľko svalov, žeby sme zrejme Ťažko hľadali ten správny. Ale predsa je tu jeden, ktorý má veľký význam pre cele telo, pretože je jediným svalom, resp. skupinou svalov, ktoré spájajú dolnú s hornou časťou tela a umožňujú tak základné pohyby a pozície ako sedenie, predklon, dvíhanie nôh pri chôdzi, atď.. Je to najhlbší sval nášho tela s názvom psoas. Jeho názov pochádza z gréckeho slova „psoa“ a znamená svaly slabín. Tieto svaly spájajú driekovú a bedrovú chrbticu so stehennými kosťami a vytvárajú svojím umiestnením naše jadro. Majú vplyv na náš pohybový aparát, dych, vnútorné orgány a črevá a keď hovoríme o tom, že máme „ciťák“, hovoríme presne o stave súvisiacom s týmito svalmi. 

Vzhľadom na ich umiestnenie v oblasti obklopujúcej panvu, t.j. stred tela, by sa dalo povedať, že sú miestom prepojenia fyzického a duchovného sveta na ľudskom tele. 

Keď sú tieto svaly oslabené, okolité svaly musia začať kompenzovať ich oslabenie zvýšenou činnosťou, čím dochádza k fyzickej bolesti. Zvyčajne v dolnej časti chrbta alebo kolien, k vypúčaniu zadku a tým nesprávnemu zakryveniu chrbtice, ťažkostiam s dýchaním, s vylučovaním stolice, k rozdielnej dĺžke nôh, kvôli rotácii panvy, k menštruačným kŕčom, či k pocitom vyčerpania. Toto všetko sa deje vďaka tomu, že tieto svaly sú prepojené aj s našou bránicou a práve prostredníctvom jej pohybu počas dýchania, dochádza k masáži našich orgánov a žliaz s vnútorným vylučovaním, čím dochádza k stimulácii krvného obehu a lymfy. 

Preto akákoľvek nerovnováha tejto skupiny svalov má za následok spomínané fyzické prejavy a zároveň rôzne pocity a myšlienky, teda niečo, čo nazývame náladou. Pracovať so zmenou svojho naladenia, môže mnohým často pripadať nereálne. Vyvstávajú úplne normálne otázky: „Ako sa mám začať smiať, keď sa bojím choroby, že nebudem mať peniaze?“ „Ako mám byť kľudný, keď ma čaká toľko povinností a moje dieťa tu kričí?“ atď.. Existujú odpovede aj na tieto otázky, ale vyžadujú si postupnosť a hlavne vôľu a zámer to zmeniť. 

Začať môžete hneď teraz:

  • Zaraďte viac pohybu do života. Môže to byť čokoľvek, chôdza, tanec, práca s vlastným telom ako je joga. V joge je veľa skvelých pozícií na harmonizáciu tohto svalu. Obzvlášť tantra joga pracuje s blokmi v panvovej oblasti.
  • Masírujte si chodidlá. Z vnútornej strednej strany chodidiel smerom k vonkajšej hrane piat sa nachádzajú reflexné body psoas svalov. Môžete použiť aj tenisovú loptičku a posúvať ju v stoji po celom chodidle.
  • Ak naopak veľa beháte, šprintujete, robíte sklápačky, môžu byť Vaše psoas svaly preťažené a tým napäté. Zmeňte taktiku a striedajte náročné cvičenia s relaxáciou.
  • Vedome uvoľňujte stres a traumy. V tomto svale prežívajú naše inštinktívne formy prežitia – útek, zamrznutie, útok. Všímajte si bežné životné situácie, v ktorých reagujete týmto spôsobom, teda útokom, útekom alebo zamrznutím a pýtajte sa sami seba, či spúšťač takejto Vašej reakcie je aj jej skutočnou príčinou.
  • Venujte sa sebe každý deň aspoň pol hodinku. Venovať sa sebe znamená vnímať svoje pocity, myšlienky, ale aj fyzické prejavy tela, najlepšie prostredníctvom zapisovania.
  • Učte sa niečo nové. Prinesie to zmenu pozornosti a zároveň posilní Vašu sebadôveru a istotu vo vlastné postoje.
  • Hľadajte a nachádzajte situácie a ľudí, s ktorými zažívate radosť a spájajte sa s nimi online.

život plný zdravia a lásky.

Margaréta Házel

Pridajte komentár

Váš e-mail nebude zverejnený. Povinné polia sú označené *